Pełna kontrola w układzie
14 lutego 2008, 00:15Aby zbadać wpływ jakiejś substancji na mózg, konieczne jest wykonanie skomplikowanych i pracochłonnych eksperymentów. Próbom poddawane są komórki nerwowe, które trudno utrzymać pod ścisłą kontrolą. Jednym z poważniejszych problemów jest duża liczba reakcji zachodzących w tym samym czasie. Naukowcy z Johns Hopkins Whiting School of Engineering oraz School of Medicine postanowili ułatwić pracę swoim kolegom, tworząc układ scalony pozwalający na sterowanie środowiskiem, w którym wykonywane są badania.
![](/media/lib/21/1201520216_810972-eddefbc7d7b4047827a5eef80db1c23e.jpeg)
AT&T zablokuje sieci P2P?
28 stycznia 2008, 11:26Randall Stephenson, szef AT&T powiedział podczas obrad Światowego Forum Ekonomicznego, że jego firma jest bardzo zainteresowana rozwiązaniami, które pozwolą odfiltrować z sieci nielegalny ruch P2P. To tak jakby być w sklepie i widzieć, że ktoś kradnie DVD. Zareagujesz? – mówił Stephenson.
Szeptanie wystarczy
22 stycznia 2008, 23:26Cyfrowe kamery wideo już dawno przestały służyć jedynie do rejestrowania obrazu. Coraz częściej stosowane są automaty czytające tablice rejestracyjne samochodów, rozpoznające rysy twarzy, czy poszukujące podejrzanych pakunków na dworcach i lotniskach. Najnowszą umiejętnością maszyn może stać się czytanie z ruchu warg i przekształcanie "oglądanych" rozmów na pliki tekstowe.
![](/media/lib/21/1200822980_304366-03a388f3897413ef646dee4850b83083.jpeg)
Ukoić kierowcę
19 stycznia 2008, 21:58Pojazdy poruszające się po naszych drogach są coraz nowocześniejsze i bezpieczniejsze. Jednak zdarzają się sytuacje, w których nie wystarczają nawet najlepsze poduszki powietrzne, ani kontrolowane strefy zgniotu. Dlatego niemieccy naukowcy z Technical University of Berlin zabrali się za pracę nad samochodem, który umożliwi ograniczenie liczby wypadków przez poprawę komfortu psychicznego kierowcy.
![© Toshiba](/media/lib/21/1200136309_522839-206167384d10bd7e91caf59c9631a858.jpeg)
Spurs Engine - Toshiba z Cellem
12 stycznia 2008, 11:06Toshiba zaprezentowała system Spurs Engine, dzięki któremu zwykły laptop stał się niezwykle wydajną maszyną zdolną do wyczuwania ruchu, indeksowanie plików wideo czy przeprowadzania morfingu.
![](/media/lib/20/1199879987_134443-39b040851f11994fbcf66b8950a38881.jpeg)
Ostatnia dekada kierowców?
9 stycznia 2008, 11:50Dyrektor wykonawczy General Motors Rick Wagoner stwierdził, że w ciągu najbliższej dekady powstaną samochody, które obędą się bez kierowców. Zdaniem zarówno Wagonera jak i Larry’ego Burnsa, wiceprezesa GM ds. badań i rozwoju, główne przeszkody, które trzeba przezwyciężyć wcale nie są natury technicznej.
![Stragan z owocami w Barcelonie](/media/lib/20/1199797818_221823-211cc5a02ff26c1f586ddf731e7a4d08.jpeg)
Tylko 4, a dodają 14 lat!
8 stycznia 2008, 13:05Angażując się w 4 proste zachowania, można o 14 lat wydłużyć sobie życie. W dodatku nie ma znaczenia, w jakiej kondycji zdrowotnej jesteśmy w momencie wprowadzania zmian.
![© azrainman](/media/lib/20/1199723054_316424-8c8e36a1f899e0a47e03bc94e0ddabf9.jpeg)
Płyty tektoniczne mogą się zatrzymać
7 stycznia 2008, 16:17Gdy niemal 100 lat temu niemiecki geofizyk Alfred Wegener zauważył, że zarysy kontynentów są do siebie podobne i wysnuł z tego wniosek, iż płyty tektoniczne przesuwają się, spotkał się z niedowierzaniem. Szybko jednak środowisko naukowe przekonało się do jego teorii i obecnie mamy już dowody, iż rzeczywiście płyty te są w ciągłym ruchu. Teraz dwóch amerykańskich naukowców stwierdziło, że ten ruch nie trwał i nie będzie trwał wiecznie.
Machina wojenna na śmieciach
28 grudnia 2007, 12:58Amerykańska armia zużyła w ubiegłym roku ponad 25 miliardów litrów paliw. Ich transport i przechowywanie, szczególnie podczas wojny, są bardzo kosztowne, niebezpieczne i trudne. Dlatego też Departament Obrony szuka tańszych, bezpieczniejszych i łatwiejszych w użyciu technologii, które zapewnią czołgom czy samolotom paliwo.
![© K2D2vacalicencja: Creative Commons](/media/lib/20/1198230376_330556-04856e2d313475fe54edcc98e78b831e.jpeg)
Korkowanie hamulcem
21 grudnia 2007, 01:00Badania matematyków nad przyczynami zatorów drogowych dowiodły, jak wielkie znaczenie może mieć działanie jednostki. Naukowcy z uniwersytetów w Exeter, Bristolu i Budapeszcie opracowali model, dzięki któremu udało się znaleźć przyczynę powstawania korków na drodze w sytuacjach, gdy brak jest typowych utrudnień w ruchu, spowodowanych np. wypadkami czy remontami nawierzchni.